Czy Twój serwis używa kluczy udarowych przy dokręcaniu kół?

Czy wiesz, że koła nie powinny być dokręcane przy użyciu kluczy udarowych? Grozi to uszkodzeniem lub zerwaniem śrub, a w najlepszym przypadku kłopotem przy ich odkręcaniu ręcznym kluczem. Klucza udarowego pneumatycznego lub elektrycznego używa się do lekkiego przykręcenia śrub – pełne dokręcenie można wykonać jedynie kluczem dynamometrycznym z siłą wskazaną przez producenta pojazdu. Niefachowe serwisy dokręcają jednak śruby kół z pełną siłą, doprowadzając nawet do zniszczenia felgi lub naderwania gwintu w śrubach mocujących koło. Na skutek interwencji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Związku Dealerów Samochodów Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na wymianę opon zimowych na letnie przez osoby, które używają samochodów do dojazdów do pracy i zaspokajania bieżących, codziennych potrzeb.

Po maksymalnym przykręceniu użycie klucza dynamometrycznego nic już nie wniesie – wartość dokręcenia śruby będzie o wiele większa niż odpowiedni poziom na kluczu dynamometrycznym, więc narzędzie nie da rady dodatkowo jej dokręcić. Klucze dynamometryczne nie są niestety odporne na głupotę – są w stanie zadziałać jedynie w przypadku, gdy śruba jest dokręcona zbyt słabo. Jeśli zdarzy się, że będziemy musieli wymienić koło w trasie, to samodzielne odkręcenie zbyt mocno przykręconych śrub może okazać się niewykonalne.

Pracownicy serwisów z Certyfikatem Oponiarskim PZPO wiedzą, jakim kluczem i z jaką siłą przykręcić koła – ta podstawowa wiedza powinna być znana każdemu fachowcowi pracującemu w dobrym serwisie oponiarskim. Niestety, niewielu kierowców może stać na hali i patrzeć na ręce mechanikom – warto więc wybrać warsztat z Certyfikatem Oponiarskim Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego – tam audytorzy TÜV SÜD dokładnie zbadają serwis za nas.

Należy pamiętać, że przy wymianie opon serwis musi:

  • zadbać o to, aby nie zniszczyć zaworów oraz czujników ciśnienia powietrza przez odpowiednie ułożenie koła na montażownicy
  • ostrożnie i delikatnie zdemontować oponę, żeby nie uszkodzić jej warstw wewnętrznych
  • używać narzędzi z plastikowymi osłonami i przystawek na montażownicy, by nie spowodować porysowania felgi i nie narazić jej na korozję lub brak szczelnego styku z oponą
  • dokładnie – ale delikatnie – oczyścić felgę w miejscu zdjęcia starych ciężarków, aby zapewnić dokładność nowego wyważania
  • oczyścić piastę i felgę w miejscu styku z piastą, by zapewnić idealne przyleganie ich do siebie po dokręceniu
  • zaproponować wymianę zaworów, na które przez pół roku jazdy działają bardzo duże siły odśrodkowe i złe warunki atmosferyczne.

W Polsce działa blisko 12 tys. serwisów zajmujących się oponami. Niestety, bardzo zróżnicowany jest w nich poziom obsługi i kultury technicznej. Brakuje też jednolitego systemu szkoleń. Zbyt wiele warsztatów wymienia opony w sposób absolutnie niedopuszczalny, często na siłę. Powoduje to rozciąganie i naderwanie warstw wewnętrznych opony, a nawet rozerwanie stopek – czyli tych części, które przenoszą siły z opony na felgę. Dlatego Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wprowadza system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i kwalifikacji. Certyfikat Oponiarski pomaga warsztatom w polepszaniu jakości – co jest kluczowe dla bezpieczeństwa – zwiększa konkurencyjność, a klientom daje pewność, że usługę wykonają dobrze przygotowani fachowcy.

– Wbrew pozorom wymiana opon nie jest czynnością łatwą i banalną, którą można wykonać w trzy minuty. Wymaga wiedzy, doświadczenia i umiejętności obsługi nowoczesnych maszyn. Każdy błąd może być kosztowny dla właściciela opony i koła. Niewidoczne uszkodzenia mogą zemścić się na drodze – a to stwarza ryzyko utraty naszego zdrowia i życia. Dlatego kierowcy powinni przykładać dużą wagę do każdego szczegółu wymiany swoich opon – nie traktować tego jako kolejny obowiązek z listy do odhaczenia. Jeśli nie wiemy, jakiej jakości usługi oferuje nasz warsztat – wybierzmy po prostu serwis z Certyfikatem Oponiarskim, który przeszedł audyt TÜV SÜD. To gwarancja właściwie wykonanej usługi – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). Pamiętajmy, że profesjonalny serwis to nie pit-stop na wyścigach. Wymiana opon może być wykonana dobrze, profesjonalnie i bez uszkodzeń albo tanio i szybko – jedno albo drugie. Jakość i szybkość się wykluczają więc w swoich ocenach o serwisie nie kierujmy się czasem usługi czy ceną, bo są one najczęściej odwrotnie proporcjonalne do jakości wymiany naszych kół. To, co przyspieszymy czy „oszczędzimy” korzystając z marnego warsztatu wróci w postaci awarii na trasie i przy likwidacji skutków kolizji – dodaje Sarnecki.

Na skutek interwencji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Związku Dealerów Samochodów Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na wymianę opon zimowych na letnie przez osoby, które używają samochodów do dojazdów do pracy i zaspokajania bieżących, codziennych potrzeb. Dla kierowców, którzy nie przemieszczają się w tym okresie swoim autem oraz dla tych objętych obowiązkową kwarantanną nie ma pośpiechu – mogą oni jeszcze poczekać z wizytą w warsztacie. PZPO przygotował wytyczne dla serwisów oponiarskich, jak postępować by zachować bezpieczeństwo w trakcie epidemii. Przy zastosowaniu się do nich, kierowcy będą mniej narażeni na zarażenie się w serwisie koronawirusem niż na kolizję lub wypadek drogowy jeżdżąc na złych oponach.

Zobacz jak ekspert wykonuje procedurę prawidłowego montażu i demontażu opon z felgi na kanale YouTube Certyfikatu Oponiarskiego!

Certyfikowany serwis zadba o Twoje opony!

  • nie uszkodzi opony (stopki, drutówki, rowków bieżnika i warstw wewnętrznych) ani felgi,
  • prawidłowo oczyści felgę, dokręci koła kluczem dynamometrycznym z odpowiednią dla Twojego samochodu siłą,
  • wymieni zawory w kole i zadba o prawidłowe ciśnienie
  • użyje profesjonalnych i serwisowanych narzędzi i urządzeń
  • kiedy trzeba, umie w bezpieczny dla kierowcy sposób naprawić przebitą oponę.

Szukaj certyfikowanych serwisów oponiarskich! Tylko one:

  • spełniły nawet 140 kryteriów audytu
  • mają profesjonalne i serwisowane wyposażenie
  • mają wyszkoloną obsługę
  • oferują wysoka jakość usług oponiarskich.

Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego i TÜV SÜD to jedyny wyznacznik wysokiej jakości usług oponiarskich.

Przyznanie Certyfikatu jest poprzedzone szczegółowym audytem technicznym, w czasie którego jest badana rzeczywistość, a nie tylko deklaracje, w zakresie:

  • wyposażenia technicznego
  • umiejętności serwisantów
  • warunków BHP dla pracowników
  • poziom obsługi klienta i podstawowe wygody (parking, toaleta, poczekalnia).

Z uwagi na duże zróżnicowanie jakości usług w serwisach zajmujących się oponami w Polsce w Certyfikacie Oponiarskim wyróżnia się 3 poziomy zaawansowania w obsłudze opon:

  • SERWIS DOBRY – podstawowe usługi wykonywane na wysokim poziomie, podstawowe i serwisowane wyposażenie nadające się do większości pojazdów, podstawowe udogodnienia dla klientów
  • SERWIS BARDZO DOBRY – kryteria poziomu DOBREGO oraz: bardziej zaawansowane wysposażenie, większa dokładność obsługi, dodatkowe umiejętności mechaników, lepsze warunki w strefie klienta
  • SERWIS WZOROWY – kryteria poziomu DOBREGO i BARDZO DOBREGO oraz: zaawansowane wyposażenie, najwyższe kompetencje serwisantów, dodatkowe usługi oponiarskie, najwyższy standard obsługi klienta oraz weryfikacja przez tajemniczego klienta.

This post is also available in: enEnglish (angielski)