Ruszyły zgłoszenia do certyfikacji serwisów oponiarskich.
Po przeprowadzeniu audytów pilotażowych na terenie całego kraju, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego oraz TÜV SÜD uruchamiają oficjalnie zgłoszenia do certyfikacji dla wszystkich serwisów oponiarskich. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest pod adresem: https://certyfikatoponiarski.pl/form.php
Przypomnijmy, że certyfikat oponiarski to trzystopniowy audyt warsztatów oponiarskich w 3 segmentach – do wyboru przez serwis – osobowym, ciężarowym i maszyn rolniczych. Pomysł niezależnego certyfikatu oponiarskiego zrodził się z potrzeby poprawy poziomu jakości obsługi w serwisach oponiarskich oraz docenienia starań dobrych serwisów. To także wyróżnik przyciągający nowych klientów, którzy będą łatwo mogli znaleźć certyfikowane serwisy na mapie i przekonać się jak wysoką jakość one oferują. Wszystko po to, by oddając swój samochód na serwis opon każdy z nas – kierowców – miał pewność prawidłowej i obsługi technicznej i profesjonalnego wyposażenia serwisu. W czasie jazdy autostradą opona obraca się ponad 1000 razy na minutę. Tu nie ma miejsca na błąd serwisowy czy uszkodzenia opon w warsztacie. Za każdy taki błąd konsekwencje spadają na kierowców. Dlatego tak ważna jest pewność obsługi serwisowej opon do naszych pojazdów.
Warto podkreślić, że jest to jedyny certyfikat w Polsce, który powstał przy współpracy wszystkich najważniejszych producentów opon oraz sieci serwisowych i ekspertów z branży. Pozwoliło to stworzyć jednolite kryteria certyfikacji i procedury wymiany opon – takie same dla wszystkich, transparentne i rozsądne. Certyfikat oponiarski jest otwarty dla wszystkich serwisów zajmujących się oponami w Polsce – sieciowych, niezależnych czy nawet ASO.
„Mimo że projekt ruszył teraz, to ostatnie miesiące przebiegły pod znakiem intensywnych spotkań, audytów i konsultacji w terenie, gdzie doszlifowaliśmy nasze kryteria oraz procedury. Sprawdziliśmy w praktyce, jak będą przebiegały certyfikacje oraz z jakim przyjęciem spotka się nasz projekt wśród właścicieli warsztatów.” – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
„Ucieszył nas fakt, że zdecydowana większość serwisów, które podeszły do pilotażowych audytów, przeszło proces certyfikacji pozytywnie. Ich właściciele musieli oczywiście wprowadzić trochę zmian i przygotować się odpowiednio do audytu, sprawdzić z listą czy spełniają kryteria. Wszyscy jednak podeszli do tego z pełnym zrozumieniem i aprobatą. Wierzymy, że właśnie najbliższe miesiące, to okres sprzyjający przeprowadzeniu certyfikacji i przygotowaniu warsztatów do jesiennego szczytu wymiany opon” – dodaje Piotr Sarnecki.
Aby zdobyć certyfikat oponiarski, należy zgłosić się do audytu certyfikacyjnego poprzez formularz rejestracyjny na www.certyfikatoponiarski.pl , umówić się na audyt, dokonać przelewu opłaty oraz spełnić kryteria certyfikacyjne.
Kryteria certyfikacji dotyczą zarówno wyposażenia technicznego serwisu jak i wyszkolenia mechaników oraz poziomu obsługi klienta. Przy dużym zróżnicowaniu poziomu usług w serwisach zajmujących się oponami w Polsce, nie można było ustawić poprzeczki na jednym poziomie. Dlatego obowiązują 3 poziomy pokazujące drogę do doskonałości w obsłudze opon – dobry, bardzo dobry i wzorowy. W każdym z nich są kryteria główne (kluczowe dla prawidłowego wykonania obsługi) i kryteria warunkowe (które są ważne dla oceny ogólnej danego serwisu). Jest tylko decyzją danego serwisu, czy będzie po kolei rozwijał się i certyfikował na kolejne stopnie, czy od razu zacznie od średniego albo najwyższego poziomu. Lista kryteriów oraz procedury obsługi koła, dla trzech segmentów pojazdów, dostępne są na dedykowanej stronie www: https://certyfikatoponiarski.pl/certyfikacja/ Tylko tak dobrane kryteria pozwalają, w obiektywny sposób, ocenić jakość usług danego serwisu, poziom i stan wyposażenia technicznego oraz obsługę klientów. Podczas audytu będą dokładnie sprawdzane poszczególne punkty i ich wypełnianie.
Certyfikat oponiarski obowiązuje przez 2 lata, pod warunkiem wykonania skróconego audytu nadzoru po roku od przyznania certyfikatu. Co ważne, już niedługo będą przeprowadzane bezpłatne szkolenia dla mechaników z przygotowania się do audytu certyfikacyjnego. PZPO i TÜV SÜD gwarantują niezależność certyfikatu i profesjonalny audyt.
O liście certyfikowanych warsztatów będą informowani kierowcy oraz właściciele dużych flot pojazdów. Kampania marketingowa kierowana do nich jest od początku jednym z głównych założeń tego projektu. Certyfikat ma być pomocą dla dobrych serwisów w dotarciu do klientów. Wyróżnikami certyfikatu oponiarskiego, jakie dostaną wszystkie serwisu pozytywnie kończące audyt są: duża tablica z logo certyfikatu i wskazaniem poziomu obsługi i segmentu; naklejki na wejście oraz certyfikat w formie dyplomu. Dodatkowo każdy serwis, który pozytywnie przejdzie audyt certyfikacyjny, uzyska dostęp do odpłatnych wyróżników np. flag, podświetlanych szyldów, gadżetów dla klientów czy ubioru dla mechaników.